Kycklinggratäng med savojkål och salvia
Här har vi en krämig kycklinggratäng, Gratin di Pollo på italienska, med ingredienser som smör, salvia, mild savojkål och strozzapreti. Eller som våra vänner i Italien säger; en Gratin di Pollo fylld med kärlek helt enkelt!
Vi väljer Barbera d’Asti till kycklinggratäng och drömmer oss bort. Till ljumma kvällar längs vingårdarnas sluttningar badande i gyllene ljus och till samtal som aldrig tycks ta slut.
Ingredienser för fyra personer:
- 400 g Strozzapreti
- ¼ savojkålshuvud
- 2 kycklingfiléer
- 3 vitlöksklyftor
- 50 g smör
- 15 kvistar färsk salvia
- 100 g smulad mozzarella
- 100 g riven parmesan, Parmigiano-Reggiano
Är du redo för denna ljuvlighet? Receptet på min kycklinggratäng är ett uppvaknande även för många Italienälskare som inte upptäckt salvians förtjänster, den är min stora favorit i kryddträdgården och gör verkligen underverk här. Men nu går vi händelserna i förväg. En sak i taget.
Tillagning:
- Börja med att skära bort rotdelen från savojkålen.
- Koka upp vatten och salta som om det gällde livet, eller inte riktigt kanske, men pastavatten ska varar salt.
- Plocka loss bladen och skär dem i ca 5 cm stora bitar. Fräs savojkålen så att bladen mjuknar. Redan här får du doftupplevelse och en föraning om vad som komma skall…
- Koka pastan al dente i ditt salta vatten.
- Strimla under tiden kycklingen till munsbitar och fräs dem gyllenbruna.
- Smörj en ugnssäker form med smör.
- Lägg i savojkålen och kycklingstrimlet tillsammans med strozzapreti, präststyparpasta som den kallas nere i Italien.
- Skala och finhacka vitlöken. Blanda i med övriga ingredienser.
- Smält smöret i en kastrull. Lägg i salviabladen och puttra försiktigt några minuter.
- Häll över det doftande guldet och sprid salvian i hela formen. Svårare än så här var det alltså inte, nu är vi nästan där…
- Smula bara över mozzarellan och den rivna parmesanen och gratinera sedan runt 10 minuter, på 200 grader.
När runda tio minuter passerat, lyft ut din kyckling ur ugnen, denna kycklinggratäng är för gudar. Häll upp din Barbera d’Asti.
Ät, drick och framförallt, njut!

